Hallókészülékkel, implantátummal az iskolában...

A hallókészülék és az implantátum elősegíti a tanulást, az iskolában való aktív részvételt. Biztosítja és könnyíti a diákok tanulását és hozzájárul a fejlődésükhöz, minél több tudás megszerzéséhez a hallás segítségével.

Azok a gyermekek, akik hallókészüléket, implantátumot viselnek a tanároknak, szülőknek ajánlott a következő szempontokat figyelembe venni az iskolai foglalkozások során:

 

FONTOS! A hallókészülékkel, vagy az implantátummal élő gyermekek tanulása olyan igényeket támaszt, mint a készülék nélküli ép halló gyermekeké.

 

Azonban figyelni kell a következőkre:

 

- Az osztálytársak ne egyszerre beszéljenek, várják meg, míg társuk befejezi a mondanivalóját és utána szóljanak a társukhoz.

- Az osztályban figyeljenek arra, hogy a tanórákon a diákok csendben legyenek, és a tanár bizonyosodjon meg arról, hogy a hallókészüléket, implantátumot viselő tanítványa megértette a mondanivalót.

- Ahol hangszóró, mikrofon segíti a diákok tanulását, érthető és megfelelő hangosságú legyen.

- A tanterv logikusan és szervezett módon jusson el a gyermekekhez.

- Csökkentsük a háttérzajt, mert eltereli, elvonja a tanuló figyelmét a tananyagról a tanár mondanivalójáról.

 

A tanár együttműködik a támogató szakemberekkel (logopédusok, szurdo-pedagógusok, audiológusok, hallásterapeuták), akik különböző módon tudnak segíteni a tanításban.

 

- A szakemberek évekig segítik és kísérik a gyermekeket a tanulásban.

- A szakemberekkel való kommunikáció elősegíti a tanórák gördülékenységét és a diák tanulmányi eredményeinek javulását.

- Természetesen a gyermekek szülei az életükben a legfontosabb emberek közé tartoznak.

Minden gyermek otthon tanulja és bővíti nyelvtudását, és az iskola az a hely, ahol ezeket a készségeket alkalmazniuk és tovább fejleszteniük kell.

- A tanár a gyermek szüleivel való kapcsolatfelvétellel meggyőződhet arról, hogy egészséges egyensúly van a tanulás és a készségek alkalmazása között.

- Rendkívül fontos a szülők és a tanárok közötti rendszeres kommunikáció fenntartása.

- A tanár tájékoztassa a családot az iskolában észlelt pozitív és negatív változásokról. A szülők látogassanak el a tanórákra.

Ez lehetővé teszi, hogy a szülők megértsék, hogy gyermekük hol, milyen módszerrel tanul. Mivel ismerik gyermekük tanulási szokásait, javasolhatnak olyan tanulási stratégiákat, amelyek segíthetnek a gyermeknek és a tanárnak egyaránt.

- Az osztálytermekben törekedjenek a zavaró tényezők csökkentésére. A háttérzaj, visszhang visszaverődése és csökkentése a falra helyezett szőnyegekkel, fali függönyökkel biztosítható.

- A tanteremben a székek, padok aljára hangfogó gumi lapokat helyezzenek.

- Biztosítsák a megfelelő természetes fényviszonyokat és világítást.

- A hallókészüléket és implantátumot viselő tanulók a zaj forrásoktól minél távolabb, a tanárhoz minél közelebb üljenek.

- Az iskolában és otthon fordítsanak nagy figyelmet az új, ismeretlen szavak, fogalmak értelmezésére. A készülék kezelésével, a gyermek tanulásával kapcsolatos kérdések kezelésének legjobb módja a gyermek szüleinek vagy a cochleáris implantációs csoport tagjainak rendszeres megbeszélése, találkozója lehet.

II. rész:

Az iskolakezdés elején a szülő tájékoztassa a tanárt, tanítót, hogyan működik az implantátum és a hallókészülék.

Tájékoztassa, hogyan kell cserélni az elemet, hogyan működik a processzor. Fontos, hogy a tanár közölje a szülővel, ha bármi változást észlel a gyermek hallásában.

Rendszeresen kommunikáljon a szülő és a tanár az iskolában történtekről. Kérje a szülő a tanárt, ha a gyermekhez szól, szembe forduljon, mert ha a tábla felé néz a hang elnyomódik és a tanuló nem hallja megfelelően a mondanivalót. Az osztályteremben a háttérzaj csökkentése nagyon lényeges. Ne legyen a terem visszhangos.

A gyermeke számára nagyon fontosak a közösségi kapcsolatok. Azok a tanulók, akik ebből a szempontból jól érzik magukat sikeresebbek az iskolában. Támogatja gyermekét, ha arra ösztönzi, hogy beszéljen az implantátumáról, hallókészülékéről osztálytársaival. Ezek a beszélgetések hozzájárulnak, hogy a gyermek jobban elfogadja a hallókészülékét és az implantátumát. Mielőtt elindulnak az iskolába, a szülő ellenőrizze, hogy az implantátum/hallókészülék működik. Gyermekét mindig tartalék elemekkel indítsa iskolába, hogy ne érje váratlanul, ha tanítás közben lemerülnek az elemek.

Továbbiakat olvashat és követheti a MED-EL blogját: https://blog.medel.com/tips-teachers-students-cochlear-implants/