A hallássérült egyénekkel való beszélgetés nagyobb odafigyelést igényel az információt adó és az információt fogadó - hallássérült - részéről egyaránt.
A hallássérülttel történő szóbeli kapcsolattartásnál a következő tényezőket javasolt figyelembe venni, hogy a beszélgetés folyamata gördülékeny, eredményes, sikeres és örömteli legyen. A mondanivalót közlő egyén felelőssége, hogy a közlés megfelelően eljusson a beszélgető partneréhez.
Jelentkezzen most ingyenes, kötelezettség nélküli hallásszűrésre!
Vegyen részt teljeskörű és ingyenes hallásvizsgálatunkon, töltse ki rövid űrlapunkat és jelentkezzen most!
- A kommunikáció során lehetnek zavaró tényezők: háttérzaj, egyszerre sok beszélgetőpartner.
- A hallássérült egyénnel, való beszélgetés során, ha visel hallókészüléket, abban az esetben is törekedni kell arra, hogy szemben álljon a kommunikáció során, tekintsen rá, és a szavak megfelelő kiejtésével (artikulálva), nem kiabálva, de a háttérkörülményeket figyelembe véve, megfelelő hangerővel beszéljen.
- Fontos tényező, milyen távolságban zajlik a beszélgetés. A lényege, hogy 4-5 méternél távolabbi szavakat, mondatokat a hallássérült nehezebben hall és ért meg.
Ezért a gördülékeny kommunikáció lehetőség szerint ennél távolabbról ne történjen. - Az ilyen körülmény az ép hallásúaknál is okozhat gondot, ha nem figyel eléggé.
Abban az esetben, ha a hallássérült egyénnek nagyon kell figyelnie a mondanivalóra, abban elfárad. Keringése változik, a belső fül és a beszédközpont oxigén ellátása csökkenhet és a beszédértés is romolhat.
Rövidebb, tömör mondatokkal és tagolt, nem hadaró beszédmóddal sikeresen megérti a hallássérült egyén a mondanivalót. Amennyiben a hallássérült személyen azt látja, hogy „elkalandozik” a figyelme, a megértése sem lesz megfelelő.
A karácsonyi ünnepek közeledtével, családi összejöveteleken, amikor több családtag találkozik, a társaságban zajló kommunikáció gördülékenyen megoldható, ha nem egyszerre beszélnek a családtagok. A családtagok más-más szokás alapján beszélnek, mely a hallássérültnek gondot okozhat. Külön-külön mindenki elmondja gondolatait ahhoz az egyénhez fordulva, akinek szólnak szavai. A társaságban való beszélgetéshez figyelemre, koncentrációra van szükség.
Amennyiben a mondanivalót nem hallja és nem érti megfelelően a hallássérült a figyelme „elkalandozik” és ezért nem érti azt. Erre a közlőnek kell odafigyelni. Elvonhatja a hallássérült figyelmét, ha a közelében levők hangosan beszélnek, akivel ő beszélget, pedig halkabban.
A hallókészüléket viselők készülékei számítógépes beállítás után alkalmazkodni tudnak a megváltozott körülményekhez. A vezeték nélküli rendszerekkel és programokkal rendelkező készülékeket a hallókészüléket viselő egyén is be tudja állítani a számára megfelelő környezetre, amelyben tartózkodik és hangerőre, amelyre szüksége van.
Rendszeres hallásgondozással és hallástréninggel a hallókészülék viselők kommunikációs problémái csökkenthetők. Az ügyfélnek és a családnak is türelemre van szüksége a problémás helyzetek sikeres megoldásában.
Figyeljünk oda szeretteinkre és forduljunk egymás felé türelemmel!