A cochleáris implantátummal és/vagy hallókészülékkel élő gyermekek tanulása olyan igényeket támaszt, mint a készülék nélküli ép halló gyermekeké.
Az iskolakezdés elején a szülő tájékoztassa a tanárt, tanítót, hogyan működik az implantátum és a hallókészülék. A szülő mutassa meg, hogyan kell cserélni az elemet, hogyan működik a beszédprocesszor. Fontos, hogy a tanár közölje a szülővel, ha bármi változást észlel a gyermek hallásában. Mielőtt elindulnak az iskolába, a szülő ellenőrizze, hogy az implantátum/hallókészülék működik. Gyermekét mindig tartalék elemekkel illetve akkumulátorral indítsa iskolába, hogy ne érje váratlanul, ha tanítás közben lemerülne az elem illetve az akkumulátor.
Rendszeresen kommunikáljon a szülő és a tanár az iskolában történtekről. Kérje a szülő a tanárt, ha a gyermekhez szól, szembe forduljon, mert, ha a tábla felé néz, a hang elnyomódik és a tanuló nem hallja megfelelően a mondanivalót. Az osztályteremben a háttérzaj csökkentése nagyon lényeges. Ne legyen a terem visszhangos.
Szülőként, tanárként vagy diáktársként a következőkre figyeljünk:
Csökkentsük a háttérzajt, mert eltereli, elvonja a tanuló figyelmét a tananyagról a tanár mondanivalójáról. Az osztálytársak ne egyszerre beszéljenek, várják meg, míg társuk befejezi a mondanivalóját és utána szóljanak a társukhoz. A hallássérült gyermek elöl üljön, hogy jobban megértse a tanárt. Lehetőleg ne az ablak közelében helyezkedjen el, hogy ne vonja el más a figyelmét a tanóra alatt. Az osztályban figyeljenek arra, hogy a tanórákon a diákok csendben legyenek, és a tanár bizonyosodjon meg arról, hogy a hallókészüléket, hallásjavító implantátumot viselő tanítványa megértette a mondanivalót. Ahol hangszóró, mikrofon segíti a diákok tanulását, érthető és megfelelő hangosságú legyen. Amennyiben van rá lehetőség, használjanak FM adó-vevő rendszert, amelynek segítségével a hallássérült gyemek közvetlenül és tisztán hallja azt, amit a tanár mond. A tanterv logikusan és szervezett módon jusson el a gyermekekhez.
A tanár együttműködik a támogató szakemberekkel (logopédusok, szurdo-pedagógusok, audiológusok, hallásterapeuták), akik különböző módon tudnak segíteni a tanításban.
A szakemberek évekig segítik és kísérik a gyermekeket a tanulásban. A szakemberekkel való kommunikáció elősegíti a tanórák gördülékenységét és a diák tanulmányi eredményeinek javulását. Természetesen a gyermekek szülei az életükben a legfontosabb emberek közé tartoznak.
Minden gyermek otthon tanulja és bővíti nyelvtudását, és az iskola az a hely, ahol ezeket a készségeket alkalmazniuk és tovább fejleszteniük kell.
A tanár a gyermek szüleivel való kapcsolatfelvétellel meggyőződhet arról, hogy egészséges egyensúly van a tanulás és a készségek alkalmazása között. Rendkívül fontos a szülők és a tanárok közötti rendszeres kommunikáció fenntartása.
A tanár tájékoztassa a családot az iskolában észlelt pozitív és negatív változásokról. A szülők látogassanak el a tanórákra. Ez lehetővé teszi, hogy a szülők megértsék, hogy gyermekük hol, milyen módszerrel tanul. Mivel ismerik gyermekük tanulási szokásait, javasolhatnak olyan tanulási stratégiákat, amelyek segíthetnek a gyermeknek és a tanárnak egyaránt.
Az osztálytermekben törekedjenek a zavaró tényezők csökkentésére. A háttérzaj, visszhang visszaverődése és csökkentése a falra helyezett szőnyegekkel, fali függönyökkel biztosítható. A tanteremben a székek, padok aljára hangfogó gumi lapokat helyezzenek. Biztosítsák a megfelelő természetes fényviszonyokat és világítást. A hallókészüléket és implantátumot viselő tanulók a zajforrásoktól minél távolabb üljenek.
Az iskolában és otthon fordítsanak nagy figyelmet az új, ismeretlen szavak, fogalmak értelmezésére.
A készülék kezelésével, a gyermek tanulásával kapcsolatos kérdések kezelésének legjobb módja a gyermek szüleinek vagy a cochleáris implantációs csoport tagjainak rendszeres megbeszélése, találkozója lehet.
A gyermeke számára nagyon fontosak a közösségi kapcsolatok. Azok a tanulók, akik ebből a szempontból jól érzik magukat sikeresebbek az iskolában. Támogatja gyermekét, ha arra ösztönzi, hogy beszéljen az implantátumáról, hallókészülékéről osztálytársaival. Ezek a beszélgetések hozzájárulnak, hogy a gyermek jobban elfogadja a hallókészülékét és az implantátumát.